szach!

zauberberg

Posted in Myślę by Matylda on 19.07.10

Nie mogę bardziej czuć się Castorpem niż teraz, to się tylko tak nazywa że Sopot, ale tak naprawdę wszyscy wiemy, że to Berghof, jedzenie takie samo i tak samo buduje cały grafik dnia, taka sama potrzeba drzemek, również powietrze chłodne i pogoda zmienna, co powoduje konieczność owijania się kocami na tarasie z widokiem na morze, owijam się może jeszcze nie tak sprawnie, ale konsekwentnie to ćwiczę, nawet te same rozmowy kurtuazyjno-kulturalne ze starcami przy stoliku, ta sama radość płynąca z doświadczania przygód intelektualnych, tym razem pod patronatem rosyjskim. A więc jestem niemieckim prostym młodzieńcem, a czuję się w środku jak spróchniałe drewno, czuję się nasiąknięta ideami, którymi już teraz niemodnie nasiąkać, które są przestarzałe, nieadekwatne, niewłaściwe, w rezultacie ogarnia mnie takie uczucie, dogłębnie, jak mi się zdaje, dziewiętnastowieczne, które wielcy pisarze zwykli nazywać melancholią, „cierpiała na melancholię”, tak by o mnie napisali, i w tych ich powieściach mogłabym realizować typ bardzo popularny, otóż mogłabym być słabowitą, egzaltowaną panienką, która omdlewa po salonach w alabastrowych rączkach trzymając tomik jakichś modnych w tym sezonie poezji, co szczerze mówiąc nie wydaje mi się czymś nobilitującym, zwłaszcza, że ja nie pójdę na słuszną wojnę ani nie zostanę żoną postępowca, zawsze – i zwróćcie uwagę, uważam że naprawdę jest to bardzo smutne – więc zawsze będę taką panienką, taką troszkę myślącą i niekiedy może nawet myślącą mądrze, ale bez przewrotów, taką panienką co patrzy przez okno i wzrok w dali zawiesza, i bardzo jej przy tym pięknie, pięknie i smutno, i tak jej się w głowie bez przerwy wszystko poetyzuje, i wzrok jej się zwraca nie w przyszłość, a w przeszłość.

Jedna odpowiedź

Subscribe to comments with RSS.

  1. serafin said, on 30.07.10 at 0:32

    Boże, przez chwilę szukałam tutaj opcji „Lubię to”. Nie znalazłam, więc napiszę po prostu, że lubię to bardzo! I lubię taką Matyldę.


Skomentuj

