szach!

księżycowość raz jeszcze

Posted in Czytam by Matylda on 06.08.10

Skończyłam dzisiaj Madame, wcześniej powiedziałam Ani w metrze że Madame jest trochę „w duchu mannowskim”, Aniu, nie wiem czy to czytasz, ale już prostuję co miałam wtedy na myśli. Wbrew pozorom nie była to bowiem myśl bardzo odkrywcza. Otóż chodziło mi o miłość mannowską, sposób jej budowania wyraźnie przywodzi na myśl parę Castorp/Kławdia, mam tu na myśli księżycowość* Madame, bardzo mannowski sposób – z braku lepszego słowa – „uwodzenia” przez prowadzenie intelektualnej gry, z sygnałów bardziej ukrytych francuski w kluczowych momentach a może nawet pisanie ołówkiem. Bardzo dużo jest zresztą aluzji do Manna przekazanych całkowicie wprost. Do innych rzeczy pewnie też, bo taka to książka, i dlatego dla mnie to wspaniała książka; no ale inne rzeczy znam gorzej.

W każdym razie, przez Madame i przez burzę, to o Boże, taką mam ochotę na Szekspira! I taką mam ochotę na opowiadania Manna Manna, zapomnę, że jestem pierwszy raz w życiu na diecie, upiekę bardzo dobre ciasto, będę jeść i czytać, a w sercu moim zagoszczą – księżycowość i jesień! Przez co, niestety, lektura Castorpa przesunie się zapewne na rok przyszły, bo Castorp, bo Huelle to nie jest żadna jesień, to jest zimne nadmorskie lato. Zaprawdę powiadam Wam, wszystkie drogi prowadzą do Czarodziejskiej góry, wokół niej mój świat się kręci i z niej wszystko wyrasta.

* głowy nie dam, ale chyba na Zebrze, przy okazji moich bardzo nieudanych prób wyjaśnienia związku Józefa i jego braci z Wagnerem i kiełbasą, próbowałam zdefiniować „księżycowość” mannowskich kochanek i pięknych chłopców, kiedy na nich patrzę, to wydaję się srebrzyści, północni, prowadzą zawsze grę aluzji literackich, ironizują uroczo, bardzo są piękni i bardzo tego swojego piękna świadomi, podejrzewam że o to mi chodziło. Księżyc, jak to księżyc, poza srebrzystością kojarzy się również z kobiecością, dzikością, Seleno-Hekate, Trójjednią itd., i ta dzikość ukryta też jakoś tych bohaterów, zdaje mi się, cechuje.

Skomentuj

